ארוחת סתיו לימים גשומים עם ירקות משובחים במיוחד - מטבח מקומי
19 בנובמבר 2011

ארוחת סתיו לימים גשומים עם ירקות משובחים במיוחד

שפונדרה וסלק

רשמי ארוחת סתיו ראשונה השנה ישמרו, ובמקום של כבוד, בדברי ימי הארוחות המיוחדות. הסיבה הראשונה היא פשוטה- הגוף מבקש עתה אוכל חם ומשביע. זמן ארוך למדי חלף לו בתרדמת הקיץ, נים לא נים שבו אכלנו אוכל קל, לרוב קר, עם הרבה פירות, ירקות, גבינות ודגים. הגעגוע לתבשילים מהבילים, שהתעורר בשל שינוי מזג האוויר כמו גם הרצון לאוכל עם טעמים מורכבים יותר, הם אלה ששולחים אותנו כעת, עם הרבה מוטיבציה ושמחת יצירה, לבחוש ולשקשק בסירים. סיבה נוספת וחשובה אף יותר היא שתנובת האדמה בימים אלה משובחת להפליא, תנובה שאינה שגרתית במחוזותינו. השנה בניגוד לשנים קודמות, מזג האוויר הפתיע. ואם מישהו לא שם לב, ירד פה גשם, והרבה. מספיק גשם כדי שהשוק לא יראה יותר כמו בסיילים של סוף עונה.

זו השנה הראשונה, מזה שנים רבות, שאני מרגישה שאכן קיימת עונה ששמה סתיו.

 אם זיכרוני אינו מתעתע בי, בילדותנו  הייתה עונה כזו, מורגשת וברורה.  ירדו ממטרים שהיו יותר מזרזיפי גשם, הימים היו בהירים וקרירים ויחד עם מראות השלכת, ושירי הסתיו, גדלתי עם כמיהה לבואו. מאז הסתיו השתנה לו לאיטו, השתנה למשהו לא ברור. בשנים טובות, ירדו כמה ממטרים עדינים, ובשנים אחרות אפילו אלה לא ירדו. הורגשה הקלה מועטה בעומס החום, והשלכת קרתה כל כך מהר, שלא תמיד זכרתי להיעצר ולהתבונן בה. השוק, שהתרוקן  מירקות ופירות הקיץ, עמד לו חיוור ואפילו מבויש ללא תוצרת ראויה. עמודי החצבים הפורחים ונדידת הציפורים היו היחידים שהזכירו לנו שאנו בעונה ללא שם, בעונה ללא תוצרת, זו שנחשבת לסתיו.

השנה זוהי חגיגה אחרת. חגיגה של עונה אמיתית. ומי שלא מאמין לי שירוץ לשוק הקרוב לראות את השפע הסתווי הרב. זוהי תוצרת שהיא ללא ספק שימחה קולינרית אמיתית- החל מאבוקדו מתוק, פטריות על סוגיהן השונים, אספרגוסים זקופים, חסות רעננות ועלי מנגולד עדינים, דרך תפוחים מתפצחים, מתוקים וחמוצים בו זמנית, אגסים עסיסיים, חבושים מלאי הוד וגויאבות ריחניות, וכלה בדלועים שמנמנים, ארטישוק ירושלמי עם ריח אדמה טחובה ורימוני ענק מנוקדי גרגירים אדומים הכבדים ממיץ מתוק.

אבל יותר מכל, זהו הזמן לירקות השורש הקטנים. אם ננבור היטב  בשקי היוטה אצל הירקן, נמצא שלל עצום של ירקות שגודלם אינו מעיד על איכותם- סלקים קטנים ומתוקים, בצלצלים עדינים, גזרים כתומי צוואר שגודלם כאצבע המורה העומדת על זרת, כרישות רכות, שומרים עם ריח אניס משכר, לפת סמוקה, ושורשי סלרי זעירים.

ירקות אלה עדיין לא הספיקו לנוח באדמה ולהשמין ממי הגשם. טעמם הצעיר, מרוכז ועשיר ומתיקותם הנפלאה תעורר את בלוטות הטעם והזיכרון לימים בהם רצנו ברחובות עם סנדלים תנכיות ומכנסיים קצרים, גשם ירד וריח הסתיו היה נוכח וברור באוויר

 



2 תגובות לארוחת סתיו לימים גשומים עם ירקות משובחים במיוחד

  1. עליזה פרידמו הגיב:

    האם אפשר לקנות הספרים בחנות ספרים ואם כן איזה

הוספת תגובה


תגובה




נגישות