המטבח הטבעוני שלי - מטבח מקומי
15 באוקטובר 2015

המטבח הטבעוני שלי

גיא הנגר שלי (לקרוא לו נגר זה מאוד לא מדויק, הוא אמן עם רוח של יוצר, אופי של שען שווייצרי וידיים של נוירוכירורג) הפך להיות טבעוני. אולי האדם האחרון שחשבתי שיש לו עניין ברווחת החיות על פני הכדור שלנו. כן, זה כאן ומקיף אותי מכל עבר. כולם מסביבי נהפכו לטבעונים ואני לאט לאט נשברת. מפחיתה בשר, עוף ודגים, מנסה לצמצם את צריכת החלב והביצים ושוברת את הראש לתחליפים ראויים. זה לא קל. יש בהם, בכל החומרים האלה איכויות קולינריות שקשה למצוא להם מקבילה ראויה.

אז השבוע הוא בא לבקר את המטבח שהוא עשה לפני עשר שנים (כן, הוא כזה אדם מיוחד, נקשר למטבחים שלו כאילו היו ילדיו) וסיפר לי שכבר שנתיים הוא מנהל אורח חיים טבעוני וזה שינה את חייו לחלוטין; הוא חיוני, מרגיש נפלא, מלא באנרגיות טובות. עוד סיפר שלאחרונה הצטרפו אליו גם אשתו והילדים ומאז התמלא הבית במעדנים טבעוניים: קציצות מקטניות, פיצות עם גבינות קשיו, פנקייקים מעולים, פרנץ' טוסטים שהילדים מתים עליהם ואפילו חביתה טבעונית הוא מכין. רק עוגות טובות וקינוחים, סיפר בעצב קל, חסרים לו לתפריט. כל מה שניסיתי לא יצא לי טוב, והילדים מתלוננים.

אתם כבר מכירים אותי, לא הייתי צריכה יותר מזה כדי להיכנס למטבח (שלו).

כאמור, זה לא היה פשוט, ולקח לי קצת זמן להבין, לפצח ולמצוא תחליפים. במיוחד היה קשה עם ז'אנר העוגות הבחושות, שביצים הן צורך מובנה בו. אבל בסופו של דבר הייתי מרוצה, ועולם חדש של טעמים, מרקמים ואיכויות נפתח בפני. אז הנה כל התורה על רגל אחת:

* כאשר המתכון מכיל יותר משלוש ביצים, הכי טוב לוותר על מציאת תחליף ולעבור למתכון אחר.

* בננות בננות בננות – התחליף השווה מכולם, אף על פי שהיא מאוד דומיננטית בטעם. היא קושרת את התערובת ותורמת לחות ומרקם. בננה גדולה מרוסקת שווה לביצה אחת.

* סודה לשתייה יחד עם חומץ (כפית סודה וכף חומץ) יוצרים את האווריריות שביצה מעניקה לבצק (החיבור ביניהם יוצר תגובה כימית שבעקבותיה משתחרר CO2).

* כף זרעי פשתן טחונים מושרים לדקות ספורות ב-3 כפות מים יוצרים אפקט הדבקה של 2-1 ביצים.

* 4 כפות רסק תפוחי עץ לא ממותק מחליפות ביצה אחת. הרסק תורם להדבקה ולהגברת הלחות בבצק.

* טופו מגורר דק יכול במתכונים מסוימים להחליף ביצים (50-100 גרם טופו שווים לביצה אחת).

* 2 כפות קמח תפוחי אדמה, קורנפלור או קמח חומוס מהולים ב-2 כפות מים יוצרים אפקט הדבקה דומה לביצה.

* 2-3 כפות טחינה גולמית, שקדייה, חמאת בוטנים או ממרח קשיו יוצרות אפקט הדבקה ומשמנות את התערובת. יש להן נטייה לספוח נוזלים, לכן מומלץ להוסיף עוד 2 כפות נוזלים.

* תחליפי חלב: חלב אורז מועשר בשקדים היה הכי מוצלח. הוא עדין בטעמו ומתנהג יופי באפייה. אפשר גם להשתמש בחלב שקדים או חלב קוקוס (הביאו בחשבון שהוא גם תורם טעם דומיננטי), חלב סויה, מיץ תפוזים, מיץ תפוחים או מים.

* ליוגורט ולשמנת חמוצה לא מצאתי תחליף אמיתי. תחליף זמני (בינתיים, עד שנמצא) הם מעדני הסויה בטעמים שונים. הם תורמים טעם ומתיקות שלא תמיד עבדה יפה במתכונים. בכל מקרה, הפחיתו שתי כפות סוכר במתכון אם בחרתם להשתמש במעדן.



7 תגובות להמטבח הטבעוני שלי

  1. שולי הגיב:

    האם אפשר להחליף את הבננות במשהו אחר?
    תודה

  2. עדי הגיב:

    תחליף לשמנת חמוצה- כוס שמנת אלפרו עם כף לימון. קסם.

  3. אלונה הגיב:

    אכן עוגות בחושות (ושמרים..) היו נקודת התורפה שלי בטבעונות, אבל לשמחתי מצאתי כמה עוגות מוצלחות (שמפתיעות את כולן שהן גם טבעוניות) אבל ממש ממש אשמח לגוון את הרפרטואר.. תודה !

  4. אפרת הגיב:

    אני מתחבטת כמה שנים באותה בעיה של מציאת עוגות בחושות סבירות ללא ביצים ולא מרוצה מהתוצאה, והנה ממש בשבוע האחרון נמצא הרכיב החדש והמעניין, ופעם ראשונה יצאה לי עוגה עם מרקם של עוגה! הרכיב הלא יאמן הוא מי בישול של חומוס (נשבעת!) שמתנהגים כמו חלבונים בהקצפה – וההשראה היא ממתכון הנשיקות הטבעוניות של אורי שביט באתר שלה. ערבבתי את קצף ה"ביצים" עם קמח סוכר ושאר הדברים הרגילים והתחילו לצאת לי עוגות ממש! אשמח אם תרימי את הכפפה ותעשי נסיונות ראויים כי אני לא כימאית מטבח טובה ולא הגעתי לכמות המדודה ממש של מי חומוס לעוגה, כרגע, כמות של שני שליש כוס מי חומוס מוקצפים משמשת ליצירת שתי עוגות בתבנית אינגליש קייק.

הוספת תגובה


תגובה




נגישות