בגדד פינת קולקטה - מטבח מקומי
24 ביוני 2016

בגדד פינת קולקטה

הארי קבב

 

 

כאשר אלי בניה התקשר וביקש לפגוש אותי ולבשל לי מאכלים מסורתיים המשקפים את התרבות ואת עושר הטעמים של המטבח ההודי-עיראקי של משפחתו, נעניתי מיד. אני אוהבת אוכל הודי, וכל מה שקשור לאנשים, לתרבות ולאוכל ההודיים מרחיב לי את הלב ומשמח אותי באחת.

סבו של בניה הוא בן לקהילה היהודית העתיקה בקוצ'ין שבדרום הודו, שנוסדה במאה ה-13 על ידי סוחרים יהודים מספרד וקלטה אליה במאה ה-16 מתיישבים מפורטוגל והולנד; יש שאף מייחסים את שורשי הקהילה היהודית הזאת- שכיום רוב חברי הקהילה גרים בישראל, בעיקר באזור נבטים- לימי שלמה המלך.

האוכל היהודי קוצ'יני הוא אוכל הודי-דרומי טיפוסי (טעים עד דמעות), שמכיל מחיות סמיכות העשויות שורשים ותבלינים, חלב קוקוס , קוקוס טרי מגורד, פלפלים חריפים וירקות עונתיים, חומרי גלם המשקפים את השפעות האזור.

ואילו סבתו של בניה היא בת לקהילה היהודית מקולקטה, קהילה ששורשיה בבגדד שבעירק ואשר הגיע לעיר בתום מסע ארוך, שכלל התיישבות בבורמה במשך דור או שניים. קהילה זו שימרה את התרבות והמנהגים העיראקיים, אך עם הזמן נוספו השפעות בורמזיות והודיות מקומיות. כדרכם של סוחרים אמידים, להם גישה וממון לחומרי גלם ולתוצרת משובחת, גם אל שולחנם של חברי הקהילה הובאו מיטב הירקות, התבלינים, הבשר, העוף והדגים הטריים.

התבשילים מקלקוטה עשירים בטעמים מאוזנים ועמוקים, בזכות השימוש בתבלינים מקומיים, שאותם קולים וטוחנים בסמוך להכנת התבשיל. כל תבשיל יתחיל בטיגון התבלינים בשמן, טכניקה אותה למדו מהמטבח ההודי, ואשר מעצימה את טעמי התבלינים. מנות רבות יוגשו לצד צ'אטני חמוץ-מתוק-חריף העשוי לרוב ממנגו ירוק.



2 תגובות לבגדד פינת קולקטה

  1. אילן הגיב:

    טעות הסטורית- יהודי ספרד הגיעו לקוצ'ין לאחר גירוש ספרד כאשר ברחו מהאינקוויזיצייה של המלך פרדיננד והמלכה איזבלה. אשתי בת למשפחה שכזו- משפחת הלגוואה אשר מקורה בקטאלונייה מעיר ששמה אל קאניז . ניתן לקרוא על הקהילה בספרי- ניתן לקבל עוד מתכונים והסטורייה מהמטבח הקוצ'יני יהודי , הפעם של הקהילה ה"פארדסית" , בספרי – http://www.pardessicoockingbook.com/
    ליצירת קשר לרכישה ניתן לפנות למייל regev.cci@gmail.com או לפלאפון 050-5067922

הוספת תגובה


תגובה




נגישות