עוגת סולת ליים לבנונית - מטבח מקומי
13 באוגוסט 2020

עוגת סולת ליים לבנונית

 

עוגת סולת ליים לבנונית

עונה זאת של השנה היא שעתו הגדולה של הליים- "הלימון של הקיץ" שווה יותר מכל לימון אחר. קליפתו ירוקה ודקה, הוא נטול גרעינים וטעמו פרחוני, חמוץ-מתוק מאוזן להפליא. השוס הגדול של הליים הוא הבושם הנידף ממנו, שמעשיר כל משקה, עוגה וסלט. שימו לב- בשוק מסתובבים חיקויי ליים, שנראים יותר כמו לימונים ירוקים או תת זן לימוני קטן מאשר ליים, קליפתם עבה מזו של הליים האמתי והמיץ שלהם מועט, ללא הארומה המיוחדת וללא טעם מאוזן.

העוגה הזו יודעת להוציא מהליים את כל הטוב שבו. מתוקה במידה, חמצמצה וסופר מרעננת. בשונה מעוגת הסולת המקומית המתוקה והדחוסה, היא יותר אוורירית ומתיקותה מאוזנת.

טעמה המיוחד מתקבל תודות לשילוב טעמים מפתיע ומרענן של ליים ומי ורדים, לצד קרום עוגה חרוך וחם; הלבנונים אופים את העוגה בטאבון לוהט, עד קבלת הקרום החרוך המיוחל ומגישים אותה מיד, לוהטת לצד יוגורט סמיך וקר, שמתובל בגרידת ליים וסירופ סוכר חמצמץ. נפלא.

כדי לחמם את העוגה בבית; מחממים טוסטר אובן או תנור ל- 200 מעלות, מכניסים את העוגה, ואופים 5-7 דקות, או עד השחמת החלק העליון. מכבים את התנור ומשאירים את העוגה בתנור הכבוי 5 דקות נוספות. העוגה תתייבש וקרום העוגה ישחים ויהפוך לקראנצ'י.

בניגוד לעוגות אחרות- את העוגה הזאת מומלץ לאפות יום-יומיים לפני ההגשה. שומרים מכוסה במקרר.

חומרים

תבנית לבראוניז 20X20 ס"מ או תבנית טוסטר אובן בנפח דומה

3 ביצים (L) מופרדות
1/4 כפית מלח
3/4 כוס (150 גרם) סוכר לבן
100 גרם חמאה חתוכה לקוביות קטנות+ חמאה לשימון נייר האפייה
3-2 ליים (או לימון), שטופים ומגוררים דק על פומפייה- 1 כף גדושה
2 כפות מי ורדים
5 כפות (100 גרם) יוגורט עיזים/כבשים סמיך או שמנת חמוצה
1 מכל או גליל (150-140 גרם) גבינת עיזים רכה (הכי טעים תוצרת חוץ כמו Soignon)

תערובת יבשים:
3/4 כוס (100 גרם) קמח
3/4 כוס (120 גרם) סולת+ 2 כפות לזריה מעל
1 שקית (10 גרם/כפית וחצי) אבקת אפיה

לסירופ:
3-2 ליים (או לימון), שטופים ומגוררים דק על פומפייה - 1 כף גדושה
150 מ"ל מיץ ליים (או לימון) סחוט טרי
150 גרם סוכר לבן
120 מ"ל מים
2 כפות (30 מ"ל) מי ורדים

להגשה: יוגורט יווני סמיך או שמנת חמוצה של פעם, גרידת ליים

הכנה

1. מחממים תנור ל- 180 מעלות. מרפדים תבנית (20X20 ס"מ או מלבנית בנפח דומה) בנייר אפייה ומשמנים אותו בחמאה.
2. בקערת המערבל החשמלי מקציפים חלבונים ומלח עד שמתקבל קצף רך. מגבירים את מהירות המערבל ומוסיפים בזרזיף עדין ותוך כדי הערבול 1/4 כוס (בלבד) מהסוכר, וממשיכים להקציף עד קבלת קצף קשה ומבריק. מעבירים את הקצף בעזרת מרית לקערה בינונית ושומרים בצד.
3. מוסיפים לאותה הקערה (אין צורך לשטוף) חמאה, את הסוכר שנותר (100 גרם) וגרידת ליים ומקציפים 4-3 דקות, עד קבלת תערובת הומוגנית, תפוחה מעט. מוסיפים תוך כדי ההקצפה חלמון אחר חלמון ומקציפים 2 דקות. מוסיפים מי ורדים ויוגורט סמיך ומקציפים עוד 2 דקות.
4. מערבבים בקערה בינונית את תערובת היבשים. מנמיכים את מהירות המערבל לנמוכה ומוסיפים את היבשים בבת אחת לתערובת שבמערבל. מערבלים מעט מאוד. מוסיפים, ידנית ובתנועות קיפול את החלבונים המוקצפים לתערובת. לא צריך לקפל יותר מידי, זה בסדר שנותרו מעט פסי קצף, זה מסתדר באפייה.
5. בוצעים מהגבינה חתיכות קטנות (אם הגבינה רכה עושים זאת בעזרת כפית) ומניחים במרווחים בתבנית. יוצקים מעל את הבלילה, מיישרים מעט, זורים סולת ואופים 30 דקות, או עד קיסם נקי.
6. בזמן שהעוגה בתנור, מחממים את כל חומרי הסירופ בסיר קטן ומביאים לרתיחה. מנמיכים מעט ומבשלים על בעבוע בינוני-גבוה 10 דקות. מכבים ושומרים בצד.
7. כאשר העוגה יוצאת מהתנור מחוררים בה, בעזרת שיפוד, חורים מרובים. יוצקים במתינות כ- 1/3 מכמות הסירופ. לאחר 10 דקות יוצקים את השליש השני. את השליש השלישי של הסירופ אפשר לצקת בסמיכות להגשה, לאחר החימום, או לצקת לכלי קטן, וכל אחד שם לעצמו לפי טעמו.
חשוב להגיש את העוגה חמה: מחממים טוסטר אובן או תנור ל- 200 מעלות, מכניסים את העוגה, ואופים 5-7 דקות, או עד השחמת החלק העליון. מכבים את התנור ומשאירים את העוגה עוד 5 דקות בתנור הכבוי. העוגה תתייבש וקרום העוגה ישחים ויהפוך לקראנצ'י- חשוב!. יוצקים לפני ההגשה עוד סירופ ומגישים לצד יוגורט סמיך ועוד גרידת ליים. יאמי!
מומלץ לאפות את העוגה יום-יומיים לפני ההגשה. שומרים מכוסה במקרר.

 



29 תגובות לעוגת סולת ליים לבנונית

  1. ענת הגיב:

    היי לימור,
    האם הכוונה לגרידת קליפת הלימון?
    אני משתמשת בתמצית מי ורדים – מה הכמות שתהיה נכונה לעוגה?
    תודה

  2. אהרון הגיב:

    ראשית, תודה על האזהרה; הלימונים המתחזים לליים נמצאים גם בסופר. אבל הגודל מסגיר.
    שנית, המתכון הזכיר לי את הכנאפה סולת שלך מהעבר הלא רחוק. הוא מעולה. נשווה ונחליט.
    שלישית, שזיפי השגיא נראו היום. פובידל here we come

  3. סתו הגיב:

    החמאה צריכה להיות רכה?

  4. אבי הגיב:

    הי לימור. נראה מבטיח. אנסה ואדווח. שאלה: הן לסירופ והן לחומרי העוגה את כותבת "כף גדושה" מ- 2-3 ליים מגורדים בפומפיה. האם הכוונה לקליפת הליים המגורדת או גם לבשר הפרי?

  5. קובי הגיב:

    האם אפשר להחליף את הסולת בקמח תירס גס כדי שיהיה ללא גלוטן?

  6. דקל הגיב:

    אם יש לי טאבון, אז כל האפייה היא בטאבון (עם ההגשה הרותחת…) או רק החימום?

  7. חיה הגיב:

    הי לימור ניסיתי והכנתי והיא באמת מדהימה בטעמה העשיר והעסיסי . אצלך בתמונות היא נראית יותר צהובה ממה שיצאה אצלי . יש לך אולי הסבר למה ?

  8. חיה הגיב:

    (הי לימור ניסיתי והכנתי והיא באמת מדהימה בטעמה העשיר והעסיסי . אצלך בתמונות היא נראית יותר צהובה ממה שיצאה אצלי . יש לך אולי הסבר למה ? ) משומה אני מקבלת הודעה שכבר שאלתי את השאלה לא נראה לי .אשמח לקבל את תשובתך

  9. קרן הגיב:

    ואו עוגה שונה ומעניינת, משערת שזה עיקר העניין אבל האם ניתן להחליף את גבינת העזים או להשמיט? מנסה למצוא לה תחליף כי אין לי…

  10. קרן הגיב:

    הכוונה לשים גושים של השמנת החמוצה?

  11. מעולה עולה!!!
    מחכה למתכון הבא!.

  12. מעולה מעולה!!!
    מחכה למתכון הבא!.

  13. שירלי הגיב:

    יצא מעולה!!! תודה על המתכון

  14. סיגל הגיב:

    יצא טעים מאוד

  15. שמרית הגיב:

    וואו לימור, עוגה מעולההה
    כל התבנית חוסלה ברגע!

הוספת תגובה


תגובה




נגישות